hunspb@hotmail.com

hozzászólások

Gáz. Tekerd lejjebb a fűtést!

2009.01.08. 16:57 Hun.Spb

Nézem reggel a mittudoménmelyik reggeli műsort valamelyik kereskedelmin.
Az hagyján, hogy a nőci mosolyogva beszél arról, hogy Bulgáriában komplett lakónegyedekben nincs semmilyen fűtés, de utána bejelent egy nagyszeü összeállítást, melyben kollégái most aztán igazán megmondják, hogy mit kell tennünk ebben a földgázszegény télben. Mondom, hajrá. Nézzük.

 

Mutatnak is egy kisvárosi állampolgárt, aki büszkén mondja bele a kamerába, (és mutatja is az ártatlan), hogy neki aztán édes mindegy ez az egész, mert van ám neki a cirkó-ra kötve egy fatüzelésű kazán is, oszt most jól megrakja. Snitt.

Következő képen már egy ránézésre is százmilliós házat látunk, benne az ökotulaj, aki megmondja, hogy az ő „passzív háza” valami földenergiával megtámogatva mennyire, de nagyon környezettudatos. (Zárójelben jegyzem meg, hogy a hivatalos un. Passzív Ház Intézet nem ismert még el egyetlen magyarországi épületet sem.) Snitt.

És máris egy napkollektor nagykereskedelmi cég embere ecseteli a termékük hihetetlen korszerű tulajdonságait. Snitt. Játék.

Na, ettől aztán a szerencsétlen belvárosi kisnyugdíjas, aki már két napja azon parázik, hogy miként fogja befűteni a bérleményét annyira megnyugodott, hogy azonnal kitárta ajtót-ablakot, menjen a meleg a szomszédoknak is.

Kedves televíziós szerkesztők!

Próbáljatok már ne ilyen faszságokat adni a reggeli készülődőknek, hanem valami tényleges információt arról, hogy ne legyen felesleges pánik, és mit kell ténylegesen tenni.
 
Mondjátok be, mondjuk fél óránként, hogy kérjük a lakosságot, hogy próbálja meg most kivételesen két fokkal lejjebb tekerni a fűtést, és felvenni egy pulcsit otthon. Hátha meg tudunk spórolni 1-2 millió köbméter gázt naponta.
 
Mert az igaz, hogy a tartalékaink elegek a fűtési szezon végéig, de lehet, hogy csak úgy, ha az ipari termelés részben vagy teljesen leáll. Az pedig senkinek sem jó.

 

9 komment

Címkék: társadalomizélés

A bejegyzés trackback címe:

https://hunspb.blog.hu/api/trackback/id/tr11865724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoli vagyok · http://zolivagyok.freeblog.hu 2009.01.09. 08:24:02

hm. mi 35 négyzetméteren lakunk a csajommal, egy szobánk, abban egyetlen konvektorunk van. Lejjebb csavarhatjuk, oké, de amíg egyetlen medencét, szaunát, vagy garázst is fűtenek a budai villákban, addig kicsit keserű szájízzel tesszük...

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.01.09. 08:38:40

Részben igazad van, de mint tudjuk, nem a felső réteg kezd el sosem takarékoskodni. Meg arányaiban nincsenek is annyian.

Én egy elég nagyban lakom, és évek óta próbálok takarékosan élni. Nem is elsősorban anyagi megfontolásból, inkább környezettudatosságból. Mivel alapvetően olyan ember vagyok, akire hallgatnak az emberek, akire odafigyelnek, elég sok ismerősömet és barátomat tudtam ebbe az irányba terelgetni. Te is ilyen ember vagy, (írásaidból itélve), tehát adott a lehetőség.

Lorenzaccio 2009.01.09. 10:23:39

Letekertem.

És akkor itt ragadnám meg az alkalmat, hogy elmeséljem, a házamban szelektív szemétgyűjtő van, így én külön gyűjtöm a papírt, fémet és műanyagot. (De még akkor is, hogy itt van lent, a bejárat mellett, sok pontagyú lakó nem képes szétválogatni a cuccait, és bedobálják a vegyes szemetet a színes kukákba. Ez a nép még nem nőtt fel a szelektív gyűjtéshez. Ez van.)

Továbbá próbálom korlátozni a vízfogyasztásomat (pl. fogmosás közben elzárni a csapot - ez napi 6 liter vizet jelent!), ha lehet, 30 fokon mosok, és csak természetes, vagy természetbarát mosószert és öblítőszert használok, rajtuk van a kis logo, hogy nem ölök meg vele egy fókabébit se.

Nyugaton pedig most annak van nagy divatja, hogy sok mindent használtan vesznek, és átalakítanak (bútort, kiegészítőt), illetve ha valamire már nincs szükségük, kirakják valami weboldalra, és fillérekért továbbadják. Csak hogy annyival kevesebb szemét gyűljön.

v1k · http://www.v1k.eu 2009.01.09. 18:45:41

panelokkal kellene vmit nagyon sürgősen csinálni, kb. házi privát szaunánk van itthon több mint 50 nm-en. tiszta luxus.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.01.09. 19:02:18

A mi panelunkban az alábbi módon oldották meg.

Minden radiátornak a bejövő oldalára felszereltek egy elég finoman állítható szabályozó szelepet. Ezután minden radiátor kapott egy hőmennyiség mérőt. Ez méri, hogy az adott radiátoron mennyi volt a hőfogyasztás,ezt tavasszal leolvassák és vagy fizetni kell, vagy jóváírnak pénzt a befizetett havi átalányból. Eddig csak jóváírásom volt.

A lényeg, a finoman állítható szelepen van, illetve azon, hogy csak a tényleges fogyasztást fizetem, tök mindegy, hogy mennyire meleg a víz a rendszerben. Ha melegem van, nem vagyok otthon lejjebb tekerem. A konyhát egyáltalán nem fűtöm, az előszobát 1-es fokozaton. De ez a szabályozás nem tudna működni a paneles radiátorok régi elzáró szelepével és főleg úgy nem, hogy nincsen ösztönző költségvonzata a takarékoskodásnak.

Mivel a radiátorokon így kevesebb hőleadás történik, a kazánnak sem kell annyit dolgoznia, ezért az egész házra vetítve, (150 lakás), 25% -os energiamegtakarítást értünk el.

A ház közösköltségéből és pályázati pénzből lett finanszirozva a szabályzó szelepek és a hőmennyiség-mérők felszerelése. Tavasszal 25 ezer forintot írtak jóvá, és én nagyon fázós vagyok, annyira nem spóroltam. Tegyük hozzá, hogy két éve 35 ezerért végigszigeteltettem az összes nyílászárót, tehát a saját zsebembe csak idén tavasszal sorog vissza "nyereség".

v1k · http://www.v1k.eu 2009.01.10. 16:23:45

na az szuper akkor nálatok. sajnos nem nézem ki a sok nyugdíjas mammerből, hogy van esély nálunk egy hasonló projektre (újítás? fúj!). szerencsére albérletben lakom, túl kell élni ezt az időszakot.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.01.10. 22:44:56

Igen, tényleg nagyon rendben van a rendszer, sőt hozzáteszem, egy csomó helyen, pölö nálam a kisebbik szobában, a régi radiátor nem bírta ki az új rendszer nyomását, és még a nyomáspróba alatt szivárgott, szerencsére még csak a levegő. Tök ingyen lecserélték másnap.

Ami viszont a lakótelepeken általános, sajnos, hogy az átlagéletkor előrehaladtával egyre nehezebb átnyomni egy komolyabb költséggel járó felujítást. Még akkor is, ha nem kell pénzt befizetni, hanem csak dönteni kell a közösköltség felhasználásáról. A másik gond, hogy nagyon sok panel van kiadva albérletbe, és a tulajt nem érdekli, a bérlőt meg pláne nem.

Nálunk csont nélkül összejött.

guli 2009.01.12. 12:52:26

A kulcsmondat az "ösztönző költségvonzat". Legalább is a panellakók esetében.

Annak ellenére azonban, hogy én magam is (sajnos) ilyen lakó vagyok, képes voltam, vagyok és leszek a szűklátókörűségen túl gondolkodni (ahogyan ezt helyesen több hozzászóló is teszi).

Az én otthonomban a főként nyugdíjassokból álló lakók "természetesen" nem szavazták meg sem a panelházunk szigetelését, sem a nyílászárók cseréjét (ami ugye jelentékeny energiamegtakarítást eredményezhetett volna). Azonban sprórolós-nyugdíjas lakóink gondoskodtak arról, hogy ha már szigetelés nem védi a 35 éves házunkat, legalább a fűtés ne legyen drága, így a fűtést(nálunk alig van 20 fok)központilag minimalizálták, már csak azért is, mert a radiátorokon lévő elzáró használatakor sem csökken a fűtésszámlánk, mivel lakásonkénti mérőórával még mindig nem rendlekezünk (ezt sem szavazták meg a nyugdíjasok).

Megjegyzem, a férjem szokta volt mondani, hogy lesz még olyan az életünkben, amikor egy hozzánk látogatónak azt kell majd mondjuk, hogy gyere el az Őrs-ig, és keresd meg azt a lakótelepi házat, ami nincs szigetelve, felújítva és régiek a nyílászárói.

Tehát ha én elzárom a fűtést, amikor dolgozni megyek, a mellettem lévő összes nyugdíjas viszont egész nap használja, akkor a ház összköltsége ugyan csökken pár 100 Ft-tal, de azt én magam bizonyosan - értékelhető módon - nem érzékelem a számlámon.

Mindezek ellenére saját költségen nyílászáró cserét kértem, és melegebb napokon továbbra is leveszem a fűtést még akkor is, ha "ösztönző költségvonzata" nincs a cselekedetemnek. De ettől vagyok globálisan gondolkodó ember.

Pl. akárhány szemetelőt látok az utcán, én továbbra sem dobom el a zsepimet. A sarki közértbe továbbra sem járok autóval, sőt mára már sprotot űzünk abból kis családommal, hogy a hétvégén egyáltalán nem használjuk az autót, tömegközlekedünk, gyalogolunk, bringázunk még a bevásárlások alkalmával is.

Már akkor szelektíven gyűjtöttem a hulladékomat, mikor még egyetlen konténer sem volt a közelemben (megjegyzem akkor sem autóval közelítettem meg a távoli, szelektív gyűjtőt). A fogmosáskor én sem folyatom a vizet, és vegyszerek nélkül, forróvízzel mosom le a csempét, az ajtókat, csak akkor és ahhoz használok vegyi anyagot, ahol tényleg higiéniai okok követelik meg azt.

Fiatalkoromban - neveltetésemből eredően - úgy hittem helyesnek, hogy ruháimat (kivétel a kabát) minden hordás után azonnal mosni kell. Ma már másképp gondolkozom, természetesen bizonyos higiéniai ill. tisztasági alapokat továbbra is betartva. Egy pulóver, egy nadrág nyugodtan hordható akár több napig is.

Mindezek mellett van külön zöldséges bevásárlószatyrom, és én bizony nem kérek csomagolást a répához, krumplihoz, amit otthon amúgy is azonnal beledobnék a szemétbe.

Szóval próbálkozom környezettudatosan élni az életemet, még ha az nem is nagy lépés. Gúnyolnak is néhányan a dolgaimért. Hány ember vágta már az arcomba közhelyesen, hogy semmit sem ér az, amit teszek. Az ilyeneknek még válaszolni sincs kedvem. Az energiámat meghagyom értékesebb dolgokra.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.01.12. 12:55:47

Azért, mert a szomszéd asztalnál is ketchup foltos a pasas nyakkendője, még az enyémből ugyanolyan nehéz kimosni.

Engem sem érdekel, hogy a tömeghez képest én mennyire vagyok környezettudatos, a saját értékrendem számít.
süti beállítások módosítása